Yaşar Kemal, Bu Diyar Baştanbaşa: Peri Bacaları başlığını taşıyan
röportaj-öykü serisinde Anadolu’nun çeşitli şehirlerini gezerek, bu
şehirlerde yaşadıklarını, Anadolu insanının ve doğasının gerçeğini,
kendine özgü üslubuyla öyküleştirmektedir. Yazarın öykülerinde
Çukurova ve Kayseri’den sonra durağı Nevşehir’dir. Nevşehir, onun
diliyle periler diyarına dönüşür ve o, bu diyarın efsanelerini araştırmaya
karar verir.
Okur, Yaşar Kemal’in üslubuyla, Nevşehir insanının hayatına, kültürüne,
inançlarına ve Nevşehir halk anlatılarında yer alan perilerin
düğünlerine, aşklarına, peri bacalarının efsanelerine şahit olur. Bu
çalışmanın sınırları çerçevesinde Bu Diyar Baştanbaşa: Peri Bacaları
isimli öykü kitabından hareketle, önce Yaşar Kemal’in gözüyle Nevşehir
betimlemeleri incelenecek, daha sonra yazarın Nevşehir sözlü
kültür geleneğinden nasıl yararlandığı tartışılacaktır.
‘In Bu Diyar Baştanbaşa: Peri Bacaları’ entitled interview-story series,
Yaşar Kemal, visiting various cities of Anatolia, tells about what
he lived in these cities, the truth of Anatolian people and their nature in a unique way. In the stories of the author, Nevşehir is the
next stop after Çukurova and Kayseri. Nevşehir, in his language,
turns out to be a fairy land and he decides to search the myth of
this land.
Through the style of Yaşar Kemal, readers become withnesses of
the lives of Nevşehir people, their culture, their believes and loves,
weddings of the fairies that are told in folk stories, the legend of
fairy chimneys. In the scope of this work, based on the story book
‘Bu Diyar Baştanbaşa:Peri Bacaları’, firstly the depictions of Nevşehir
from the eyes of Yaşar Kemal will be examined, then it will be
discussed how the author took advantage of the oral culture of
Nevşehir.