Türk kültürünün maddî unsurları içinde Türk halı ve düz dokuma (kilim, cicim, zili, sumak) sanatı ürünlerinin çok önemli bir yeri vardır. Nesnelerin taklit edilmesiyle ortaya çıkan somut şekiller veya dünya görüşünün, duyguların ve düşüncelerin aktarılmasıyla beliren soyut şekiller halı ve düz dokumalardaki yanışları ortaya çıkarmıştır. Bu ürünlerde çok farklı şekillerde ve renklerde görülen yanışlar, çeşitli alfabelerle yazıya geçirilen Türkçe gibi binlerce yıllık Türk tarihinin, duygu ve düşünce dünyasının izlerini günümüze kadar taşıyan Türk kültürünün görsel bir kütüphanesi özelliği taşımaktadır. İnsan var olduğu andan itibaren duygu ve düşüncelerini çeşitli iletişim kodları ve kanallarıyla ifade etmektedir. Bu ifade biçimlerinden biri olan sanatı da bir dil olarak değerlendirmek mümkündür. Duygu ve düşüncelerin bir ifade biçimi veya “dil”i olarak değerlendirilebilen yanışlar, halı ve düz dokuma yaygılardaki şekliyle (görsel sanat) ve adıyla; göstergelerin temel özellikleri olan “başka bir şeyin (durum, eylem, varlık) yerini tutarak onu temsil etme, bir ileti/mesaj (bilgi) iletme ve bu sayede de bir iletişimi gerçekleştirme” özelliklerine sahip olmaları nedeniyle gerek “biçim” gerekse bu biçimlere verilen “ad”larla birer gösterge özelliği taşımaktadır. Göstergebilim araştırmalarında daha önce örnek olarak yer verilmeyen yanışlar, bu çalışmada birer gösterge türü olarak değerlendirilecek ve göstergebilim açısından incelenecektir.
Turkish carpet and rug products hold an important place among
the material elements of Turkish culture. Concrete forms as imitations of
the objects or abstract forms as results of viewpoints, feelings and thoughts
revealed the motifs in carpets and weaving. The motifs seen in different forms
and colors in these products carry the feature of visual library of Turkish culture
by conveying the traces of the thousands years of viewpoints of feelings and
thoughts of Turkish history as Turkish language reflected in various alphabets.
Human being has conveyed his feelings and thoughts through various
communication codes and channels since the existence of the humanity. It is
possible to evaluate the art, a sort of these expression forms, as a language.
The patterns, regarded as a way of expression or language of feelings and
thoughts, carry a feature of semiotics as a result of having carpets and
plain weaving rugs with their forms (visual arts) and names; as a result of
being a feature of semiotics “conveying a message (information) and by
this way enabling the communication in consequence of keeping the place
of something else (situation, action, creature) and representing it”. The
motifs which have not been analyzed before as samples of semiotics will be
evaluated and analyzed as a kind of semiotics in this study