Hz. Peygamber’in vefatından sonra Hz. Osman’ın öldürülmesi ile birlikte Müslümanlar
arasında siyâsî parçalanmalar yaşandı. Meşrû halife Hz. Ali’ye karşı Muâviye siyâsî bir güç olarak
durdu ve elim hadiseler meydana geldi. Muâviye, savaşarak, kan dökerek ve çeşitli siyâsî hamleler
yaparak halifeliği ele geçiren ve onu saltanata dönüştüren kişidir. Kendinden sonra oğlu Yezîd’i
veliaht tayin etmiş ve Emevî saltanatını sağlamlaştırmıştır. Yezîd, Müslümanların halife olarak
görmek istediği bir şahsiyet değildi. Zira onun dine uygun olmayan davranışları, Müslümanların
nazarında meşrû bir halife olarak kabul edilmesine engel teşkil etmekteydi. Kerbelâ’da Hz.
Hüseyin’in şehit edilmesi, Harre Vak‘ası, Mekke’nin kuşatılması ve Kâbe’nin taşa tutulması
Yezîd’in meşrûiyetini onamayan Müslümanları haklı çıkaran olaylar olmakla birlikte
Müslümanların gönüllerinde derin yaralar açan büyük felaketler olarak da tarihte yerini almıştır.
Dolayısıyla Yezid’in işlediği cürümlerin sonuçları özellikle siyasi ve itikadi açıdan günümüze
kadar etkisini sürdürmüştür. Bu sebeple Yezîd’in ölümünden sonra özellikle Şîa grupları ona lâneti
câiz gören bir anlayışa sahip olmuştur. Şîa’dan etkilenen bazı sünnî şahıslar da lânet furyasına
katılmıştır. Ehl-i Sünnet’in çoğunluğu Yezîd’i haksız bulmakla beraber lânet etme konusunda
temkinli davranmışlardır. Elde mevcut kesin deliller olmamasına rağmen aşırı giden bazı kesimler
Yezîd’in kâfirliğine hükmetmiştir.
With the murder of Othman after the Prophet, political disintegration took place among
the Muslims. Muawiyah, against the legitimate Caliph Ali, stood as a political force and suffered
from painful events. Muawiyah is the one who fights, takes blood and plots the caliphate with
various intrigues and turns him into the sultanate. After him, he appointed his son, Yazid, as
heir to the Crown Prince and Umayyad consolidated his reign. Yazid was not a personality that
Muslims wanted to see as caliph. His life contrary to religion, immersion into certain illicit in
pleasure and enjoyment and behaviors that do not correspond to the caliphate position have
prevented him to be a legitimate caliph. The martyrdom of Hussein in Karbala, the Harre massacre,
the siege of Mecca and the keeping of the Kaaba are the major disasters that make the legitimacy
of Yazid question controversial and deeply wounded in the hearts of Muslims. The
consequences of the crimes Yazid committed still continue today. For this reason, after the
death of Yazid, Shia groups had an understanding that cursing him is allowable. Some Sunni
people affected by Shia are also involved in the curse. The majority of Ahl al-Sunnah find Yazid
unfair and have a cautious approach to curse. Although there is no clear evidence, some of the
excesses have ruled Yazid’s disbelief.