Muâviye, savaşarak, kan dökülmesine sebep olmuş ve çeşitli siyâsî hamleler yaparak halifeliği ele
geçirmiş ve onu saltanata dönüştürmüştür. Kendinden sonra oğlu Yezîd’i veliaht tayin etmiş ve Emevî
saltanatını sağlamlaştırmıştır. Yezîd, Müslümanların halife olarak görmek istediği bir şahsiyet değildi.
Onun dine aykırı hayatı, zevk ve sefa içerisinde bazı haramlara dalması ve halifelik makamına uygun
düşmeyen davranışları meşrû bir halife kabul edilmesine engel teşkil etmiştir. Kerbelâ’da Hz. Hüseyin’in
şehit edilmesi, Harre katliamı, Mekke’nin kuşatılması ve Kâbe’nin taşa tutulması Yezîd’in meşrûiyetini
tartışmalı hale getiren, Müslümanların gönüllerinde derin yaralar açan büyük felaketlerdir. Yezîd’in
işlediği cürümlerin sonuçları günümüzde de hala etkisini sürdürmektedir. O, meşrûiyeti olmayan fiilî
devlet yöneticisidir. Bu sebeple Yezîd’in ölümünden sonra özellikle Şîa grupları ona lâneti câiz gören bir
anlayışa sahip olmuştur. Şîa’dan etkilenen bazı şahıslar da lânet furyasına katılmışlardır. Müslümanların
çoğunluğu Yezîd’i haksız bulmakla beraber lânet etme konusunda temkinli bir yaklaşım tarzına sahiptir.
Hz. Hüseyin’i hurûcunda haksız bulanlar ise meselenin bazı yönlerini ihmal edip, görmezlikten gelen
kişilerdir. Bunların ferdî düşünceleri sadece kendilerini bağlamaktadır. Kesin deliller bulunmamasına
rağmen aşırı giden bazı kesimler de Yezîd’in kâfirliğine hükmetmişlerdir
Muawiyah is the one who fights, takes blood and plots the caliphate with various intrigues and turns
him into the sultanate. After him, he appointed his king Yazid as heir to the Crown Prince and Umayyad
consolidated his reign. Yazid was not a personality that Muslims wanted to see as caliph. His life contrary
to religion, immersion into certain illicits in pleasure and enjoyment and behaviors that do not correspond
to the caliphate position have prevented him to be a legitimate caliph. The martyrdom of Hussein in
Karbala, the Harre massacre, the siege of Mecca and the keeping of the Kaaba are the major disasters that
make the legitimacy of Yazid question controversial and deeply wounded in the hearts of Muslims. The
consequences of the crimes Yazid committed still continue today. He is the de facto state administrator
without legitimacy. For this reason, after the death of Yazid, Shia groups had an understanding that
cursing him is allowable. Some people affected by Shia are also involved in the curse. The majority of
Muslims find Yazid unfair and have a cautious approach to curse. Those who find Hussein’s unjust in the
revolting are those who neglect and ignore some aspects of the issue. Their individual thoughts bind only
themselves. Although there is no clear evidence, some of the excesses have ruled Yazid’s disbelief.