Kur'an’da mülk kavramının varlığın yönetimi anlamında Allah’ın mülkü, saltanat ve hükümdarlık anlamında insanların mülkü, mülkiyet anlamında da servet sahibi olmak şeklinde üç yönden ele alınmaktadır. Kavramın manevî yönü diyebileceğimiz yönetimle ilgili boyutu, kavramın maddî yönü diyebileceğimiz mülkiyete bakan temlik ve malik olma yönüne göre daha fazla kullanılmıştır. Mülk kavramı Kur'an’da, hem Allah için hem de insanlar için, doğrudan yönetim ve mal, mülk edinme konularını içine alan bir kavram olarak ön plana çıkmaktadır. Bu durum; kavramı, Kur’an’ın hayatın maddiyata ve maneviyata bakan yönlerine dengeli bir bakış açısı geliştirerek bakılması gerektiği noktasındaki Kur’an’ın genel mesajı açısından önemli hale getirmiştir. Bu bağlamda Kur’an’da mülk kavramından, Allah’ın mülkün yegâne sahibi oluşundan, mülk edinmeyi sevdirmesinden, mülkünün sefih kimselere verilmemesi gerektiğinden, mülkünü dilediğinden alıp yine dilediğine verebileceğinden ve bu konuda hiçbir kimseye hesap vermekle yükümlü olmadığından bahsedilmektedir.
It is seen that the concept of property is mentioned in the
Qur’ān from three different dimensions: as the property of Allah in the
sense of the authority of Him over the existence, human’s property in the
sense of the sovereignty and as being wealthy in the sense of ownership.
The metaphorical/intangible dimension which is related to the authority
is used much more than the tangible side of the meaning. The concept
of property in the Qur’ān, comes to the forefront as an umbrella concept
which includes the meaning that directly possessing authority or commodity both for Allah and humans. This makes the concept important in accordance with the overall message of the Qur’ān that one should develop a balanced viewpoint taking both the tangible and intangible aspects
of an issue. In this regard, the concept of property is mentioned in the
Qur’ān in the contexts that Allah is the sole and supreme owner/authority, He endears to possess property, His authority/property should not be
given to the dissolute, He can give the property to whom He wishes and
take it back from whom He wishes and He is not liable for this.