Harold Pinter (1930-2008), II. Dünya SavaĢı sonrası Ġngiliz tiyatro yazarları
arasında en önemli olan ve en fazla göze çarpanlarından biridir. Tiyatro oyunları,
radyo oyunları, televizyon için oyunlar, skeçler ve Ģiirler yazmıĢtır. Oyunlarının
politik boyutları vardır. Özellikle son dönem oyunlarından olan One for the Road
(Bir Tek Daha, 1984) açıkça politiktir. Pinter bu oyunun Türkiye ve Türkiye
hükûmetiyle alakalı olmadığını açıklamıĢ olsa da eleĢtirmenlerin büyük bir kısmı,
One for the Road‘un Türkiye‘deki yazarların konuĢma özgürlüğünün kısıtlanması
hakkında yazılmıĢ bir eser olduğunu düĢünmektedir. Bununla birlikte, Türkiye‘de bu
eser hakkında çok fazla bir araĢtırma yapılmamıĢtır. Bundan dolayı, bu makalenin ana amacı bu oyunu Yeni Tarihselci bir yaklaĢımla çözümleyerek oyunun doğrudan
Türkiye hakkında olup olmadığını sorgulamaktır.
Harold Pinter (1930-2008) is one of the most outstanding and important
post-war British dramatists. He has written theatre plays, radio plays, screenplays for
films, sketches and poems. His plays deal with political matters. Especially his play
One for the Road (1984) is openly political. Even though Pinter has stated that this
play is not about just Turkish state or Turkey itself, quite a large number of critics
think that One for the Road is about Turkish writers who have no freedom of speech
in Turkey. There has been a lack of research on the play in Turkey. Therefore the
main concern of this article is to illustrate the ins and outs of this play according to
the New Historicist approach and discuss whether it is directly about Turkey or not.