dc.contributor.author |
Çelik, Anıl |
|
dc.date.accessioned |
2023-02-22T11:13:12Z |
|
dc.date.available |
2023-02-22T11:13:12Z |
|
dc.date.issued |
2023-02-21 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/8066 |
|
dc.description.abstract |
Klarnetin staccato tekniğini güçlendirme aşamaları eser çalışmalarıyla uygulanmıştır. Staccato
geçişlerini hızlandıracak ritim ve nüans çalışmalarına yer verilmiştir. Çalışmanın en önemli amacı
sadece staccato çalışması değil parmak-dilin eş zamanlı uyumunun hassasiyeti üzerinde de
durulmasıdır. Staccato çalışmalarını daha verimli hale getirmek için eser çalışmasının içinde etüt
çalışmasına da yer verilmiştir. Çalışmaların üzerinde titizlikle durulması staccato çalışmasının ilham
verici etkisi ile müzikal kimliğe yeni bir boyut kazandırmıştır. Sekiz özgün eser çalışmasının her
aşaması anlatılmıştır. Her aşamanın bir sonraki performans ve tekniği güçlendirmesi esas alınmıştır.
Bu çalışmada staccato tekniğinin hangi alanlarda kullanıldığı, nasıl sonuçlar elde edildiği bilgisine
yer verilmiştir. Notaların parmak ve dil uyumu ile nasıl şekilleneceği ve nasıl bir çalışma disiplini
içinde gerçekleşeceği planlanmıştır. Kamış-nota-diyafram-parmak-dil-nüans ve disiplin
kavramlarının staccato tekniğinde ayrılmaz bir bütün olduğu saptanmıştır. Araştırmada literatür
taraması yapılarak staccato ile ilgili çalışmalar taranmıştır. Tarama sonucunda klarnet tekniğin de
kullanılan staccato eser çalışmasının az olduğu tespit edilmiştir. Metot taramasında da etüt
çalışmasının daha çok olduğu saptanmıştır. Böylelikle klarnetin staccato tekniğini hızlandırma ve
güçlendirme çalışmaları sunulmuştur. Staccato etüt çalışmaları yapılırken, araya eser çalışmasının
girmesi beyni rahatlattığı ve istekliliği daha arttırdığı gözlemlenmiştir. Staccato çalışmasını yaparken
doğru bir kamış seçimi üzerinde de durulmuştur. Staccato tekniğini doğru çalışmak için doğru bir
kamışın dil hızını arttırdığı saptanmıştır. Doğru bir kamış seçimi kamıştan rahat ses çıkmasına
bağlıdır. Kamış, dil atma gücünü vermiyorsa daha doğru bir kamış seçiminin yapılması gerekliliği
vurgulanmıştır. Staccato çalışmalarında baştan sona bir eseri yorumlamak zor olabilir. Bu açıdan
çalışma, verilen müzikal nüanslara uymanın, dil atış performansını rahatlattığını ortaya koymuştur.
Gelecek nesillere edinilen bilgi ve birikimlerin aktarılması ve geliştirici olması teşvik edilmiştir.
Çıkacak eserlerin nasıl çözüleceği, staccato tekniğinin nasıl üstesinden gelinebileceği anlatılmıştır.
Staccato tekniğinin daha kısa sürede çözüme kavuşturulması amaç edinilmiştir. Parmakların
yerlerini öğrettiğimiz kadar belleğimize de çalışmaların kaydedilmesi önemlidir. Gösterilen azmin ve
sabrın sonucu olarak ortaya çıkan yapıt başarıyı daha da yukarı seviyelere çıkaracaktır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
10.29000/ rumelide.1252822. |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Staccato |
tr_TR |
dc.subject |
Eser |
tr_TR |
dc.subject |
Dil |
tr_TR |
dc.subject |
Performans |
tr_TR |
dc.subject |
Parmak |
tr_TR |
dc.title |
Klarnet çalgısında staccato tekniğini çalıştıracak eser örnekleri |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Examples of works to practice staccato technique in clarinet instrument |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/güzel sanatlar fakültesi/sahne sanatları bölümü/müzik anasanat dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
44072 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
32 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
831 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
844 |
tr_TR |