Batı resim sanatında “Leda ve Kuğu (Leda and swan)” mitini yansıtan eserler ve Rus
resim sanatında M.A. Vrubel'in “Kuğu Çariçe (Tsarevna lebed)” eseri, içinde
barındırdıkları kuğu figürleri ile Batı ve Doğu mitlerinin birer yansımadır. Bu yansıma
Yunan mitolojisinde ve Slav mitlerini barından Rus masallarında bir insanın biçim
değiştirerek kuğu kılığına girmesi ile ilgili anlatıları kapsamaktadır. Ancak kuğuların
dönüşüm öyküleri ve altında yatan kültürel nedenler birbirinden farklıdır. Batı resim
sanatında kuğu kılığına giren Zeus'un Leda ile ilişkisi resmedilirken, Rus resminde Rus
yazar A.S. Puşkin'in “Kuğu Çariçe (Tsarevna lebed)” masalındaki mitolojik değerlere bağlı
kalınarak kuğu-kadın imgesi güzelliği ve bilgeliği ile ele alınır. Bir kadının kuğuya
dönüşme motifinin hem Doğu hem Batı kültürlerinde yer aldığını belirtmek gerekir. Ancak
Batı resim sanatında Yunan mitolojisinin etkisi doğrultusunda “Leda ve Kuğu” miti baskın
çıkmaktadır. Batı ve Doğu'nun kültürel benzerliklerini ve farklılıklarını resim sanatında
kuğu imgesi üzerinden karşılaştırmalı olarak ortaya çıkaran kültürel çalışmada İtalya'da
Rönesans dönemi ressamlarının eserleri başta olmak üzere Batı resim sanatındaki “Leda
ve Kuğu” konulu eserler ve Rus resim sanatında önemli bir yeri olan Vrubel'in “Kuğu
Çariçe” resmi incelenir. Antik Çağlardan günümüze kadar güncelliğini koruyan kuğunun
dönüşümü motifi, bir insanın bir hayvan bedenine girerek biçim değiştirmesinin altında
yatan nedenlere odaklanılması gerektiğini göstermiş ve insanların kuğuya atfedilen
çeşitli özellikleri elde etme çabasında olduğu ortaya çıkmıştır.
The works of art about the myth of “Leda and the Swan” in Western painting and M.A.
Vrubel's the “Swan Princess” in Russian painting are reections of East-West myths with
the swan gures. This reection includes the narratives of a human being who shapeshifts
to swan form in Greek mythology and Russian fairy tales that contain Slavic myths.
However, the transformation stories of swans and the underlying cultural reasons are
different. While the relationship of Zeus, who shapeshifts into a swan, with Leda is
described in Western painting, the swan-woman image is depicted with its beauty and
wisdom, adhering to the mythological values as they are demonstrated in Russian writer
A.S. Pushkin's tale of the “Swan Princess”. It should be noted that the motif of a woman
turning into a swan takes place in both Eastern and Western cultures. However, in
Western painting, the myth of “Leda and the Swan” dominates, in line with the inuence of
Greek mythology. This cultural study reveals the cultural similarities and differences
between the West and the East in the image of the swan in painting. Besides the artworks
of Leda and Swan in Western painting, especially the works of the Renaissance period
painters in Italy, and Vrubel's “Swan Princess”, which has an important place in Russian
painting, are examined. The swan's transformation motif, which has been up-to-date from
ancient times to the present, has shown that it is necessary to focus on the underlying
causes of human transformation into an animal body, and it has been revealed that people
are to obtain various features attributed to the swan.