Sema; Allah’a ulaşma yolunun derecelerini sembolize eden, içinde dini öğe ve temalar barındıran ve bu haliyle ayrıntılı kural ve niteliklere sahip bir tören olarak tanımlanmaktadır. “Mevlevi sema törenleri” 2005 yılında UNESCO tarafından korunması gereken Somut Olmayan Kültürel Mirası başyapıtı olarak ilan edilmişitir. Bu tarihten sonra sema gösterilerine yönelik küresel farkındalık artmıştır. Bu çalışmanın temel amacı kültür turizmi kapsamında Sema gösterilerinin yabancı
turistlerin bakış açılarına göre değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ve
Nevşehir/Kapadokya’da iki işletme ve Konya Mevlâna Gösteri Merkezin’ne ait dijital
metinlerden oluşan yabancı turist yorumları Tripadvisor sitesinden toplanmıştır. Toplanan
veriler metin madenciliği yöntemlerinden duygu analizi ve kümelenme tekniği kullanılarak
değerlendirilmiştir. Duygu analizi sonuçlarına göre, turistlerin gösteriler ile ilgili olumlu bakış açılarının ortalaması kayda değer oranda (%77) yüksek çıkmıştır. Kümeleme analizi sonuçlarına göre her üç gösteri için yabancı turist algıları yüksek oranda “Kültürel” boyutta sonra sırası ile “Dinsel” ve “Turistik şov” boyutlarında oluşmuştur.
Sema; it is defined as a ceremony that symbolizes the degrees of the path to reach God, contains
religious elements and themes, and as such has detailed rules and qualities. “Mevlevi whirling
ceremonies” were declared as the Intangible Cultural Heritage masterpiece that must be
preserved by UNESCO in 2005. After this date, global awareness towards sema shows has
increased. The main aim of this study is to evaluate the Sema shows within the scope of cultural
tourism according to the perspectives of foreign tourists. For this purpose, foreign tourist
comments consisting of two businesses in Istanbul and Nevşehir / Cappadocia and digital texts
of Konya Mevlana Show Center were collected from Tripadvisor. The collected data was
evaluated by using emotion analysis and clustering technique, which is one of the text mining
methods. According to the results of the sentiment analysis, the average of the positive
perspectives of the tourists regarding the shows was significantly higher (77%). According to the
results of the cluster analysis, the perceptions of foreign tourists for all three shows were high in
the “Cultural” dimension, then in the “Spiritual” and “Touristic show” dimensions, respectively